Opening to Interactivities with heuristic methods.

Chen, Bing Ice

Exploring new approaches to more meaningful interaction models for Language Acquisition

Abstract:
Second Language Acquisition theory studies the social and cognitive process how human acquire a foreign language when exposed to the target language environment without formal language education. Applying this theory into learning activities can help second language learner, who does NOT enjoy the social environment of this target language, to abtain intuition for the language as an addition to the classroom language teaching.

The biggest problem of our formal language education, mainly English education, in tradictional classroom, is that

1.   The abstract rules of the target language are exposed to the leaners and the contents are explained or translated to the leaners. Leaners have no CHANCE and no NEED to comprehend and construct meanings for themselves. They must and only need to memorise mechanically.

2.   The interactions (e.g. homework, excersise, exams) are strongly related to the curriculum and mostly so “intolerant”, the answer is only right or wrong,  yes or no, misleading the learners to mechanically apply the “cold” ruls they’ve just learnt. Again, this hinders language intuition to take place

3.   As a result, many students can deal with sophisticated exams, but while a spontaneous simple question is raised in the target language, dumbfoundedly, they fail to give an answer. There is a huge gap between the “formulary system” and the “real world application”.

These are universal problems in language learning classroom, especially in Asian countries, where both the language and culture are radically different from western world. The learners have huge difficulties during learning since between their internal negotiations with the target language exists a larger gap to fill. In this dissertation, I select them as the main target group of my study.

The goal of this dissertation is to research the Second Language Acquisition (SLA) theory into the cognitive layers and also consider the constructivist aspects, and evaluate the latest educational applications in this cognitive direction and available interaction models, then create a digital platform with various specific interactions models to support language acquisition "out-of-the-class". In cooperation with teachers (HUA SHI FU Elementary School, Guangzhou, China), allowing them to freely contribute contents and create interactivities, the prototype should be put into use, both benefiting the teachers and the students.

Zusammenfassung:
Eine Fremdsprache zu lernen ist ein langsamer und mühsamer Process. Viele Schüler haben jahrelange in der Schule eine Sprache gelernt, wenn es aber um die Anwendung geht, können sie es nicht richtig. Das Vorhaben dieser Dissertation ist eine digitale Anwendung zu entwickln, mit Second Language Acquisition (SLA) als theoritische Basis , um die schulischen Englisch Lernen zur unterstützen.

SLA ist eine Theorie in der Sprachwissenschaft, die erforscht wie eine Zweitsprache erworben werden kann, ohne sie aufwendig und formal erlernen zu müssen. Es gilt dabei die Zielsprache sofort in der Umgebung des alltäglichen Lebens zu benutzen. Das Besondere daran ist, wird mit dem SLA Process eine Sprache gelernt, kann der Schüler ohne mit formalen Regeln umgehen zu müssen die neue Sprache gleich einfach praktisch benutzen. Die dabei notwendig werden Sprachregeln werden selbst herausfinden und automatisch angeeignet.

Deshalb sind Digitale Medien eine ideale Methode für Sprachlernen , weil „in Computersimulationen kann man lernen durch wiederholte, aber jedesmal andere Ausprägungen des gleichen Prinzips in unterschiedlichen Bildern. Durch einen konkreten Umgang mit einer Vielfalt von Situationen bildet sich schließlich Erfahrung heraus, wie mit solchen Dingen umzugehen ist... Die NutzerIn, die LernerIn, allerdings braucht sich nicht mehr der Mühe zu unterziehen, das abstrakte Konzept, das die Verallgemeinerbarkeit ausmacht, nachzuvollziehen. Sie kann durch konkretes Tun Erfahrungen sammeln und dadurch nach und nach das Verallgemeinerbare daran intuitiv lernen.“( Schelhowe, 2006)
 
Die Anwendung soll diesem Prinzip folgen, Kinder sollen durch ausprobieren und spielen lernen aber auch Spaß haben.



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