Konstruktionstätigkeit mit Digitalen Medien - Eine qualitative Studie als Beitrag zur Medienbildung

Dr. phil. Isabel Zorn (März 2010)

Zweitbetreuung: Prof. Dr. Karsten Wolf

Abstract 

Dissertation zur Erlangung der Doktorwürde durch den Promotionsausschuss Dr. phil. der Universität Bremen.

In Konstruktionstätigkeiten mit Digitalen Medien werden Potenziale für neuartige Bildungsprozesse deutlich.

Dies ist das zentrale Ergebnis einer qualitativen Studie basierend auf der Grounded Theory Methodology. In der Analyse von Interviews mit Jugendlichen und Erwachsenen, die selbst als Laien an Konstruktionstätigkeiten mit Digitalen Medien beteiligt waren, werden sechs Sinndimensionen von Konstruktionstätigkeit entwickelt: 

  • Schöpfungstätigkeit,
  • Erkennen und Verstehen technologischer Grundlagen Digitaler Medien,
  • Auseinandersetzung mit Ko-Konstruktionsprozessen,
  • Erfolgskriterium Funktionieren,
  • Technologiebasierte Sozialitätskonstruktion,
  • Herstellung von Verbindungsprozessen.

In diesen Sinndimensionen zeigen sich Reflexivierungen und teilweise Veränderungen von Selbst-, Welt- und Technologieverhältnissen. Die darin empirisch ermittelte Bildungsrelevanz von Konstruktionstätigkeit mit Digitalen Medien hat die Neuartigkeit des Digitalen Mediums als softwarebasiertes Medium zur Grundlage.

Medienpädagogik hat bislang nur vereinzelt eine Perspektive auf die Softwarebasis der Digitalen Medien und auf Konstruktionstätigkeiten mit Digitalen Medien eingenommen, die nur partiell in der Theoriebildung berücksichtigt wurde.

Mit der Entwicklung eines Modells der Sinndimensionen von Konstruktionstätigkeit und der spezifischen Rolle von Digitalen Medien für die ermöglichten Bildungspotenziale wird durch die Arbeit ein Beitrag zur Theorie der Medienbildung geleistet.

Construction Activities with Digital Media – A Qualitative Study as a Contribution to Media Education Theory

Abstract 

Dissertation thesis for receiving a doctoral degree of philosophy by the Promotionsausschuss Dr. phil. of the University of Bremen. 

This is the pivotal result of a qualitative study based on Grounded Theory Methodology. Analysis of interviews with adolescents and adults who had participated in construction activities with Digital Media resulted in framing six sense-making concepts (Sinndimensionen) about construction activity. These 6 concepts serve as axial categories to explain construction activities:

  • Creation processes, 
  • Discovering and understanding technological foundations of Digital Media
  • Interaction in co-construction processes,
  • Success criterion functioning,
  • Technology-based social constructions,
  • Formation of interconnection processes.

These concepts point to reflection processes and possible transformation of the constructors’ reflective relations towards the self, the world, and technology. Educational potentials of such processes are identified. They are grounded on the specific characteristics of Digital Media as software.

Perspectives of computing sciences and media studies on Digital Media are discussed and their relevance for educational theory is analyzed. Media education has yet started only slowly to focus on the software basis of Digital Media. Thus such perspectives still need to inspire the development of media education theory.

By developing an explanatory model of construction activity based on the technological foundation of Digital Media, the study denotes the specific educational potential of digital construction activity. It discusses how in consequence these results need to inform media education and contribute to a theory of digital media education.

Link: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-diss000117767



Zurück