Publikationen, die aus der Arbeit im FabLab (bzw. im Rahmen des ehemaligen TechKreativ-Programms) der Universität Bremen entstanden sind:

2017

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2017. Das EduFab-Kit – Ein modularer FabLab-Baukasten für Lehrer*innen. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt – 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 291-300.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2017. Ein Framework zur Einordnung programmierbarer Baukösten in interdisziplinäre Bildungskontexte. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt – 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 287-290.

Nadine Dittert: Das FabLab als Umgebung für den kreativen Umgang mit Digitalen Medien. In: Labyrinth, Heft 1/2017. Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind e.V., Berlin. S. 10-13.

2016

Dittert, Nadine, Wajda, Kamila, Schelhowe, Heidi (2016): Kreative Zugänge zur Informatik: Praxis und Evaluation von Technologie-Workshops für junge Menschen. Staats- und Universitätsbibliothek Bremen (Open Access) [online] http://elib.suub.uni-bremen.de/edocs/00105551-1.pdf

Meintjes, Roger, Schelhowe, Heidi (2016): Inclusive Interactives: the Transformative Potential of Making and Using  Craft-Tech Social Objects Together in an After-School Centre. In: IDC’16 Proceedings oft he 15th International Conference on Interaction Design and Children http://dx.doi.org/10.1145/2930674.2930685           .

Katterfeldt, Eva-Sophie, David Cuartielles, Daniel Spikol, and Nils Ehrenberg (2016): “Talkoo: A New Paradigm for Physical Computing at School.” In Proceedings of the The 15th International Conference on Interaction Design and Children, 512–17. IDC ’16. New York, NY, USA: ACM. http://dx.doi:10.1145/2930674.2935990           .

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Moebus, A., 2016. The EduFab Construction Kit. Demo paper at FabLearn Europe 2016. June 2016. Preston, UK.

Katterfeldt, Eva-Sophie, David Cuartielles, Daniel Spikol, and Nils Ehrenberg. (2016): “Talkoo: A New Kit and IDE for Introducing Physical Computing in Educational Contexts.” Paper at FabLearn Europe 2016, Preston, UK. fablearn.eu/wp-content/uploads/FabLearnEU-6.pdf.

2015

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., & Schelhowe, H. (2015). Designing digital fabrication learning environments for Bildung: Implications from ten years of physical computing workshops. International Journal of Child-Computer Interaction. doi.org/10.1016/j.ijcci.2015.08.001           .

Spikol, D., Avramides, K., Katterfeldt, E.-S., Ruffaldi, E., & Cuartielles, D., 2015. CSCL Opportunities with Digital Fabrication through Learning Analytics. In Proceedings of The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015. Gothenburg, Sweden: ISLS, pp. 697–698. Available at www.isls.org/cscl2015/papers/CSCL2015ProceedingsVolume2.pdf.

Katterfeldt, E.-S., 2015. Making Models: Vom Selbermachen stofflich-digitaler Artefakte als Modellbildung. Universität Bremen. Dissertation. Available at: nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00104375-16 .

Dittert, N., 2015. TechSportiv. Technologiekonstruktion: Ein “Gegenstand-mit-dem-man-denkt” für menschliche Bewegung. Dissertation, Universität Bremen, Bremen.

2014

Dittert, Nadine (2014): TechSportiv: constructing objects-to-think-with for physical education. In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational (NordiCHI ’14). ACM, New York, NY, USA, pp. 569-577. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Schelhowe, Heidi; Kröger, Margot (2014): Forschend studieren. Überlegungen zur Lehre an einer forschungsstarken Universität. In: Gutenberg Lehrkolleg (GLK) der Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Hg.): Teaching is Touching the Future – Emphasis on Skills. GLK-Tagungsband. Bielefeld: UniversitätsVerlag Webler. S.157-167.

Katterfeldt, Eva-Sophie; Schelhowe, Heidi (2014): Considering visual programming environments for documenting physical computing artifacts. In Proceedings of the 13th International Conference on Interaction Design and Children. IDC ’14. New York, NY, USA: ACM, pp. 241–244. [online] doi.acm.org/10.1145/2593968.2610462       .

Dittert, Nadine; Katterfeldt, Eva-Sophie; Wilske, Sabrina (2014): Programming Jewelry: Revealing Models behind Digital Fabrication. Short paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark. [online] fablearn.eu/wp-content/uploads/fablearn14_submission_82.pdf.

Dittert, Nadine (2014): DIY: Potentials of self-made sports gadgets. In Workshop “HCI and sports” at CHI 2014. Toronto, Kanada. [online] www.informatik.uni-bremen.de/~ndittert/ndittert_hci_and_sports_chi2014.pdf.

 2013

Schelhowe, Heidi; Katterfeldt, Eva-Sophie; Dittert, Nadine; Reichel, Milena, (2013): EduWear: E-Textiles in Youth Sports and Theatre, in: Buechley, L., Peppler, K.A., Eisenberg, M., Kafai, Y.B. (Eds.), Textile Messages: Dispatches from the World of E-textiles and Education. Peter Lang.

Huber, Ludwig; Kröger, Margot; Schelhowe, Heidi (2013): Forschendes Lernen als Profilmerkmal einer Universität. Beispiele aus der Universität Bremen. Bielefeld: Universitätsverlag Webler

Walter-Herrmann, Julia; Büching, Corinne (Eds.) (2013): FabLab – Of Machines, Makers and Inventors, Bielefeld: transcript.

 2012

Zorn, Isabel (2012): Konstruktionstätigkeit mit Digitalen Medien: eine qualitative Studie als Beitrag zur Medienbildung. Hülsbusch Verlag, Boizenburg.

Dittert, Nadine;Katterfeldt, Eva-Sophie; Schelhowe, Heidi (2012): Die EduWear-Umgebung – Wearables konstruierend be-greifen. In: i-com: Vol. 11, No. 2. (pp. 37-43).

Krannich, Dennis; Robben, Bernd; Wilske, Sabrina (2012): Digital fabrication for educational contexts. In: Proceedings of the 11th International Conference on Interaction Design and Children, June 2012, Bremen, Germany (pp. 196–199). New York, NY, USA: ACM. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Trappe, Christoph (2012): Creative access to technology: building sounding artifacts with children. In: Proceedings of the 11th International Conference on Interaction Design and Children, June 2012, Bremen, Germany (pp. 188-191). New York, NY, USA: ACM. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Trappe, Christoph (2012): Making Sound Synthesis Accessible for Children. In: Essl, G.; Gillespie, B.; Gurevich, M.; O’Modhrain S. (Eds.): Proceedings of NIME the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, June 2012, Ann Arbor, MI, USA.

Robben, Bernard; Schelhowe, Heidi (2012): Be-greifbare Interaktionen – Der allgegenwärtige Computer: Touchscreens, Wearables, Tangibles und Ubiquitous Computing, Bielefeld: Transcript.