Publikationen, die aus der Arbeit im FabLab (bzw. im Rahmen des ehemaligen TechKreativ-Programms) der Universität Bremen entstanden sind:

2018

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., Schelhowe, H., Kafai, Y. B., Jaccheri, L. & Gomez Escribano, J. 2018. Sustaining girls‘ participation in STEM, gaming and making. In Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children (IDC ’18). ACM, New York, NY, USA, 713-719. DOI: https://doi.org/10.1145/3202185.3205867

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2018. Diversity in Digital Fabrication: Programming Personally Meaningful Textile Imprints. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Trondheim, NO.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2018. Co-designing Smart Home Maker Workshops with Girls. Poster presentation at FabLearn Europe 2018. June 2018. Tondheim, NO.

2017

Dittert, N. & Katterfeldt, E.-S., 2017. Das EduFab-Kit – Ein modularer FabLab-Baukasten für Lehrer*innen. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt – 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 291-300.

Katterfeldt, E.-S. & Dittert, N., 2017. Ein Framework zur Einordnung programmierbarer Baukösten in interdisziplinäre Bildungskontexte. In: Diethelm, I. (Hrsg.): Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt – 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule. Bonn: Köllen Druck+Verlag, S. 287-290.

Nadine Dittert: Das FabLab als Umgebung für den kreativen Umgang mit Digitalen Medien. In: Labyrinth, Heft 1/2017. Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind e.V., Berlin. S. 10-13.

2016

Dittert, Nadine, Wajda, Kamila, Schelhowe, Heidi (2016): Kreative Zugänge zur Informatik: Praxis und Evaluation von Technologie-Workshops für junge Menschen. Staats- und Universitätsbibliothek Bremen (Open Access) [online] http://elib.suub.uni-bremen.de/edocs/00105551-1.pdf

Meintjes, Roger, Schelhowe, Heidi (2016): Inclusive Interactives: the Transformative Potential of Making and Using  Craft-Tech Social Objects Together in an After-School Centre. In: IDC’16 Proceedings oft he 15th International Conference on Interaction Design and Children http://dx.doi.org/10.1145/2930674.2930685           .

Katterfeldt, Eva-Sophie, David Cuartielles, Daniel Spikol, and Nils Ehrenberg (2016): “Talkoo: A New Paradigm for Physical Computing at School.” In Proceedings of the The 15th International Conference on Interaction Design and Children, 512–17. IDC ’16. New York, NY, USA: ACM. http://dx.doi:10.1145/2930674.2935990           .

Dittert, N., Katterfeldt, E.-S. & Moebus, A., 2016. The EduFab Construction Kit. Demo paper at FabLearn Europe 2016. June 2016. Preston, UK.

Katterfeldt, Eva-Sophie, David Cuartielles, Daniel Spikol, and Nils Ehrenberg. (2016): “Talkoo: A New Kit and IDE for Introducing Physical Computing in Educational Contexts.” Paper at FabLearn Europe 2016, Preston, UK. fablearn.eu/wp-content/uploads/FabLearnEU-6.pdf.

2015

Katterfeldt, E.-S., Dittert, N., & Schelhowe, H. (2015). Designing digital fabrication learning environments for Bildung: Implications from ten years of physical computing workshops. International Journal of Child-Computer Interaction. doi.org/10.1016/j.ijcci.2015.08.001           .

Spikol, D., Avramides, K., Katterfeldt, E.-S., Ruffaldi, E., & Cuartielles, D., 2015. CSCL Opportunities with Digital Fabrication through Learning Analytics. In Proceedings of The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015. Gothenburg, Sweden: ISLS, pp. 697–698. Available at www.isls.org/cscl2015/papers/CSCL2015ProceedingsVolume2.pdf.

Katterfeldt, E.-S., 2015. Making Models: Vom Selbermachen stofflich-digitaler Artefakte als Modellbildung. Universität Bremen. Dissertation. Available at: nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:46-00104375-16 .

Dittert, N., 2015. TechSportiv. Technologiekonstruktion: Ein “Gegenstand-mit-dem-man-denkt” für menschliche Bewegung. Dissertation, Universität Bremen, Bremen.

2014

Dittert, Nadine (2014): TechSportiv: constructing objects-to-think-with for physical education. In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational (NordiCHI ’14). ACM, New York, NY, USA, pp. 569-577. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Schelhowe, Heidi; Kröger, Margot (2014): Forschend studieren. Überlegungen zur Lehre an einer forschungsstarken Universität. In: Gutenberg Lehrkolleg (GLK) der Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Hg.): Teaching is Touching the Future – Emphasis on Skills. GLK-Tagungsband. Bielefeld: UniversitätsVerlag Webler. S.157-167.

Katterfeldt, Eva-Sophie; Schelhowe, Heidi (2014): Considering visual programming environments for documenting physical computing artifacts. In Proceedings of the 13th International Conference on Interaction Design and Children. IDC ’14. New York, NY, USA: ACM, pp. 241–244. [online] doi.acm.org/10.1145/2593968.2610462       .

Dittert, Nadine; Katterfeldt, Eva-Sophie; Wilske, Sabrina (2014): Programming Jewelry: Revealing Models behind Digital Fabrication. Short paper at FabLearn Europe: Digital Fabrication in Education Conference. June 2014. Aarhus, Denmark. [online] fablearn.eu/wp-content/uploads/fablearn14_submission_82.pdf.

Dittert, Nadine (2014): DIY: Potentials of self-made sports gadgets. In Workshop “HCI and sports” at CHI 2014. Toronto, Kanada. [online] www.informatik.uni-bremen.de/~ndittert/ndittert_hci_and_sports_chi2014.pdf.

 2013

Schelhowe, Heidi; Katterfeldt, Eva-Sophie; Dittert, Nadine; Reichel, Milena, (2013): EduWear: E-Textiles in Youth Sports and Theatre, in: Buechley, L., Peppler, K.A., Eisenberg, M., Kafai, Y.B. (Eds.), Textile Messages: Dispatches from the World of E-textiles and Education. Peter Lang.

Huber, Ludwig; Kröger, Margot; Schelhowe, Heidi (2013): Forschendes Lernen als Profilmerkmal einer Universität. Beispiele aus der Universität Bremen. Bielefeld: Universitätsverlag Webler

Walter-Herrmann, Julia; Büching, Corinne (Eds.) (2013): FabLab – Of Machines, Makers and Inventors, Bielefeld: transcript.

 2012

Zorn, Isabel (2012): Konstruktionstätigkeit mit Digitalen Medien: eine qualitative Studie als Beitrag zur Medienbildung. Hülsbusch Verlag, Boizenburg.

Dittert, Nadine;Katterfeldt, Eva-Sophie; Schelhowe, Heidi (2012): Die EduWear-Umgebung – Wearables konstruierend be-greifen. In: i-com: Vol. 11, No. 2. (pp. 37-43).

Krannich, Dennis; Robben, Bernd; Wilske, Sabrina (2012): Digital fabrication for educational contexts. In: Proceedings of the 11th International Conference on Interaction Design and Children, June 2012, Bremen, Germany (pp. 196–199). New York, NY, USA: ACM. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Trappe, Christoph (2012): Creative access to technology: building sounding artifacts with children. In: Proceedings of the 11th International Conference on Interaction Design and Children, June 2012, Bremen, Germany (pp. 188-191). New York, NY, USA: ACM. [online] dl.acm.org/citation.cfm.

Trappe, Christoph (2012): Making Sound Synthesis Accessible for Children. In: Essl, G.; Gillespie, B.; Gurevich, M.; O’Modhrain S. (Eds.): Proceedings of NIME the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, June 2012, Ann Arbor, MI, USA.

Robben, Bernard; Schelhowe, Heidi (2012): Be-greifbare Interaktionen – Der allgegenwärtige Computer: Touchscreens, Wearables, Tangibles und Ubiquitous Computing, Bielefeld: Transcript.